Sinds 1956 al produceert en verwerkt Isomo uit Heule geëxpandeerd polystyreen. Het focuste daarna ook op andere vormen van thermische en akoestische isolatie. Het familiebedrijf is altijd innovatief en creatief geweest, met aandacht voor het milieu. Het ging daarom onlangs op zoek naar een manier om een bepaald type afval een nieuwe functie te geven. Het liet zich begeleiden binnen het 5X5®-innovatietraject van Designregio Kortrijk en Voka West-Vlaanderen.

Het was een specifiek vraagstuk waarvoor Isomo aanklopte bij 5X5®. “Eén van onze producten is Basotect, een zeer opencellig melamineschuim met een laag gewicht en goede brandwerende eigenschappen”, legt CEO Thierry Vereecke uit. “Een vijftal jaar geleden lanceerden we onze Akomo 3D-objecten, die de akoestiek in een kantoor of woning verbeteren en waarin je licht kan integreren. Onze toeleverancier BASF levert dat schuim bij ons als grote blokken, die wij verder verwerken. Maar wij vonden het vanuit ecologisch standpunt jammer dat onze producten, die bedoeld zijn om geluid en warmteverlies te reduceren, afval veroorzaken.”

5X5®
Om die afvalstromen om te zetten in een nieuw product, klopten Thierry en zijn team aan bij het 5X5® innovatietraject van Designregio Kortrijk en Voka West-Vlaanderen. “We waren op zoek naar een win-win: we wilden enerzijds onze afvalstoffen recuperen, anderzijds moest het eindresultaat ook zelf akoestische eigenschappen bezitten”,
duidt Thierry. Er volgden enkele gesprekken met designerstudio’s. De klik bleek het grootst te zijn met de mensen van Blackbirds. “Uit de eerste brainstormsessie kwamen verschillende ideeën. Enkele denkpistes werkte Blackbirds verder uit met renders; na die fase beslisten we al snel om voor een zitstructuur als eindproduct te gaan. Blackbirds kwam daarop met een uitgewerkt, verder verfijnd model. Zo werd Sowsies geboren. De eerste prototypes zitten goed, nu werken we verder op de technische aspecten.”



Een hele uitdaging, zo blijkt. “Met het verkleinen van afval hebben we zeer veel ervaring voor thermische isolatie, maar voor akoestische isolatie moeten we die expertise nog verder uitbouwen. Akoestisch schuim heeft een schurende eigenschap – vergelijk het maar met een wonderspons – en dat maakt van de verwerking geen evidentie. Dat geldt ook voor het adequaat vullen van de textielhoes en het aandrukken van de vulling."

Bedoeling is om de Sowsies op Interieur 2021 te lanceren. Isomo mikt ermee op een brede doelgroep: van interieurarchitecten tot openbare
besturen. “Het vraagt dus zeker nog wat werk om ook onze logistieke flow daarop af te stemmen”, vertelt Thierry. Hij is zich trouwens ook bewust van de gevaren van een té groot succes. “Als de vraag te groot zou zijn, kan er een tekort dreigen aan afval. In dat geval zouden we virgin materiaal moeten inzetten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want de focus op duurzaamheid is belangrijk. Ons circulaire gedachtegoed trekken we ook door in de keuze van het textiel. We zijn nog op zoek naar de beste oplossing daarvoor”, besluit hij.

Artikel uit de krant 'Maak kennis met de creativiteit van de regio', een publicatie in het kader van de erkenning van de regio als Kortrijk UNESCO Design Region.
Ontvang je graag een fysiek exemplaar? Mail naar info@designregio-kortrijk.be!

Redactie door Capone.