De gebruiker centraal stellen en hem of haar een aangename ervaring bieden, dat is de essentie van user experience (UX) en user interface design (UI). De komende jaren is het iets waarop bedrijven moeten inzetten voor hun website, software, online shop, app,... als ze vóór willen blijven op hun concurrenten. Lieven Degrauwe van UXpertise werkt als UX/UI-consultant voor de industrie, voor webshops en voor bedrijven die (SaaS-)platformen ontwikkelen. Hij geeft tekst en uitleg.

“Ik merk dat ondernemingen uit de Kortrijkse regio de digitale evolutie meer en meer omarmen.”

Een website, platform, app,... helpen bedenken die een gebruiker vlot en graag gebruikt, daar komt het eigenlijk op neer. We starten altijd met een probleem. Ik focus op hoe technologie dat kan oplossen, hoe die moet werken en hoe het eindresultaat voor de gebruiker eruit moet zien. Voor de industrie creëer ik via UX en UI een mooi huwelijk tussen de mens en technologie, zoals een gebruiksvriendelijk platform waarmee operatoren een machine bedienen.

Als een bedrijf voor de ontwikkeling van een platform of website inzet op UX, heeft het vrij snel een prototype dat getest kan worden, zonder dat het product echt geprogrammeerd moet worden. Het kan snel bijsturen waar nodig en moet pas beginnen met development op het moment dat het product gevalideerd is, intern én extern. Het voordeel: het hele proces loopt efficiënter, het kost minder tijd en geld en op lange termijn is het eindproduct beter.

Het hele proces start altijd met drie vragen. De eerste is ‘hoe kan ik mijn probleem met technologie oplossen?’. De volgende vraag is hoe die technologie moet werken. En de laatste is hoe het geheel eruit moet zien. Dan pas gaat het over design, lettertypes, kleuren,...

Mijn taak is om dingen niet te begrijpen, om ze vervolgens begrijpbaar te maken. Ik moet van alles de structuur en het design in vraag stellen, verbetervoorstellen doen en die laten testen door gebruikers. Want die is koning. Voor e-commerce is conversie cruciaal. Maar een webshop kan heel functioneel zijn en de beleving volledig uit het oog verliezen. In dat geval is het gewoon pokkesaai om die te gebruiken. Het gaat hem steeds over de balans tussen branding & usability. Heel vaak gebruik ik humor in m'n design, ook voor b2b- projecten.

UX is nog niet helemaal ingeburgerd in de streek, maar ik merk wel dat ondernemingen uit de Kortrijkse regio de evolutie meer en meer omarmen. Ik voel dat industriële bedrijven me meer dan vroeger betrekken in hun verkoopsproces. Ze schakelen me de laatste tijd vaker in tijdens de offertefase, want ze overtuigen klanten gemakkelijker als ze hen kunnen laten zien hoe een bediening zou kunnen werken. Bij e-commerce voel ik dat er meer aandacht is voor UX als proces, op zoek naar continuë verbetering.

Artikel uit de krant 'Maak kennis met de creativiteit van de regio', een publicatie in het kader van de erkenning van de regio als Kortrijk UNESCO Design Region.
Ontvang je graag een fysiek exemplaar? Mail naar info@designregio-kortrijk.be!

Redactie door Capone.