Het gebeurt niet vaak dat een dienst gepresenteerd wordt in de Kiosk&Vitrines. De Kortrijkse start-up Vinta ging de uitdaging aan. Samen met de jonge ontwerpster Lorena Kempeneer visualiseerden zij hun innovatieve begeleidingsdienst bij de aankoop van een woning.

Het duo achter Vinta, Hendrik Tanghe en Eline Geers hebben een verleden in de vastgoedsector en kregen van familie en vrienden heel vaak vragen omtrent de aankoop van een huis. Of de vraagprijs van een woning correct is, waarop ze moeten letten bij een eerste bezoek, met welk renovatiebudget rekening moet worden gehouden, enzoverder. Daar zagen Hendrik en Eline een opportuniteit, want op een bepaald moment wordt iedereen met dergelijke vragen geconfronteerd. Met hun jarenlange ervaring en heel wat ambitie, stampten ze begin dit jaar Vinta uit de grond. Ze willen mensen helpen bij de zoektocht naar de perfecte woning. Een dienst waar in Nederland al frequent beroep op gedaan wordt, maar die bij ons nog zo goed als onbestaande is. Door middel van een persoonlijke en zeer transparante begeleiding willen ze deze innovatie in de aankoopsector ook in Vlaanderen introduceren.

Lorena Kempeneer is een jonge ontwerpster die net als Vinta begin dit jaar een nieuwe onderneming oprichtte, de design studio Rosehip & Raspberry. Ze focust op de uitwerking van commerciële projecten, van concept tot uitvoering. In samenwerking met grafisch ontwerpster Amber Van Dongen begeleidde ze Vinta bij het opzetten van een creatief concept. Door middel van een vraag en antwoord presentatie krijg je een beeld van wat Vinta voor je kan betekenen. Dat kan een simpele vraag zijn of volledige begeleiding bij een aankoop.

Vinta werd ook geselecteerd voor de 5e editie van DesignX50, de publicatie met de 50 meest innovatieve producten en cases uit de regio Kortrijk-Ieper-Roeselare-Tielt. Het boek wordt gepresenteerd op de openingsavond van Week van het Ontwerpen 2015.