Het vijfde gerealiseerde project binnen DESIGN IN SHOPS.

Eethuis Walle 111 is een Kortrijks restaurant en foodtruck. Het interieur van de zaak is van de hand van Arne Quinze (Quinze & Milan). Binnen het DESIGN IN SHOPS project wilden de eigenaars de gevel van het pand aanpakken. Op die manier willen ze hun zaak meer in het oog laten springen van passanten. Walle 111 werd gekoppeld aan ontwerper Stéphane Meurice van Atelier Télescopique uit Rijsel. Atelier Télescopique staat voor grafische vormgeving in de breedste zin van het woord: van het ontwerpen van typografische tekens tot het ontwerpen van objecten of ruimtes, van de ontwikkeling van multimediaprojecten tot architecturale signalisatie. Voor Walle 111 ontwierp Stéphane niet alleen een nieuw logo, maar ook nieuwe gevelsignalisatie. Zowel aan de voorkant als zijkant van het pand werden nieuwe, duidelijke borden geplaatst.

Het DESIGN IN SHOPS project is een concreet resultaat van het lidmaatschap van de stad en regio Kortrijk aan het Unesco Creative Cities Network. Dit project moedigt de samenwerking tussen handelaars in stadscentra en professionele designers aan. Het project wordt uitgevoerd door Designregio Kortrijk en gefinancierd door de stad Kortrijk en Interreg Vlaanderen-Wallonië-Frankrijk. Veertig Kortrijkse handelaars of horecazaken zullen financieel worden ondersteund en aangemoedigd om beroep te doen op een designer. Na een selectie door een jury wordt de handelaar voorgesteld aan drie internationale ontwerpers. Meer dan twintig zaken zijn ondertussen al gekoppeld aan een ontwerper en de nodige werken aan het uitvoeren.

Foto door Kattoo.