Nog voor het Coronavirus reisden we in februari 2020 af naar Kaunas, de 2e stad van Litouwen. Kaunas is net als Kortrijk lid van het UNESCO Creative Cities Network als designstad én in 2022 Culturele Hoofdstad van Europa, een ambitie die we hebben voor 2030. De korte trip was ideaal om de best practices van deze stad te leren kennen. Kaunas was tijdens het interbellum hoofdstad van Litouwen, maar moest die positie uiteindelijk teruggeven aan Vilnius. Die hoofdstadperiode leverde hen een enorme bloei in bedrijven, cultuur, onderwijs én art deco architectuur. Ze hebben er meer dan 6000 art deco gebouwen, de grootste concentratie in Europa en de hele wereld. Die architectuur zijn ze stelselmatig in eer aan het herstellen. We ontdekten er ook een ‘ free economic zone ’, street art, diverse design initiatieven voor professionals en voor het grote publiek, veel studenten (1 op 6 inwoners!)... Dit is een phoenix om in het oog te houden. For sure!

In maart brachten we ook een bezoek aan Montréal. Akkoord, veel groter dan onze regio Kortrijk, maar ze hebben ons in hun hart gesloten (zie deze link). En straks rollen we hun concept Commerce Design uit. We kregen er nog wat extra tips en tricks mee om dit tot een succes te maken. Bovendien was er op deze trip ook vertegenwoordiging uit Detroit, ook een succesvolle leerling van de Commerce Design school. In onze gesprekken werd het duidelijk dat we gezamenlijke uitdagingen kennen – retail versterken in centrumgebieden. Elke stad werkt vanuit zijn eigen behoeften en met eigen expertise, dat delen we met elkaar, en zo versterken we onze steden en regio’s. Kortom, ja, we jeunen ons in dit UNESCO Creative Cities of Design Network, omdat het hier net draait om “doen” en “realiseren”.