Het tweede gerealiseerde project van DESIGN IN SHOPS

Bloemenzaak Descaplant zag in het project DESIGN IN SHOPS de ideale opportuniteit om hun zaak opnieuw vorm te geven ter gelegenheid van hun 30ste verjaardag. Met DESIGN IN SHOPS willen stad Kortrijk en Designregio Kortrijk kleur geven aan Kortrijk als stad van innovatie en design. In het project worden handelaars aangemoedigd om hun winkel te vernieuwen of te herschikken, de etalage beter in te richten, de zichtbaarheid te verbeteren of andere creatieve ingrepen te verrichten samen met een designer. Elke deelnemende handelaar krijgt een toelage als financiële steun van de Stad Kortrijk en Interreg. Na kapperszaak TON SUR TON is dit de tweede afgewerkte zaak binnen DESIGN IN SHOPS.

Descaplant koos al snel om een samenwerking aan te gaan met creatief en strategisch designer Laurent Gerard die al heel wat ervaring heeft in commerciële interieurinrichting. De Waalse designer tekende een vooruitstrevend interieur uit, gekoppeld aan een nieuwe huisstijl en slogan: ‘Passie en Emotie’. In maart werd de zaak in twee weken gestript en verbouwd, maar de geplande heropening kan nu pas doorgaan. Het resultaat is een frisse en kleurrijke winkelruimte!

DESIGN IN SHOPS leidt tot rebranding
Om de verjaardag te vieren, zou de winkel een nieuw interieur krijgen. Het ‘DESIGN IN SHOPS’ project kwam op het juiste moment. Gudrun Bekaert: “We dienden onze kandidatuur in en werden gekoppeld aan vier designers.” De uiteindelijke keuze viel op Laurent Gérard, strategisch en creatief designer met tonnen ervaring in de retail. “Het klikte snel en nadat hij het interieur onder handen nam, stelde hij ook een nieuwe huisstijl voor. Zo werd onze renovatie een totale rebranding. Onze nieuwe slogan luidt nu ook: ‘Descaplant: Passie en Emotie’."

KORTRIJK UNESCO DESIGN REGION
Het DESIGN IN SHOPS project is een concreet resultaat van het lidmaatschap van de stad en regio Kortrijk aan het Unesco Creative Cities Network. Dit project moedigt de samenwerking tussen handelaars in stadscentra en professionele designers aan. Het project wordt uitgevoerd door Designregio Kortrijk en gefinancierd door de stad Kortrijk en Interreg Vlaanderen-Wallonië-Frankrijk. Veertig Kortrijkse handelaars of horecazaken zullen financieel worden ondersteund en aangemoedigd om beroep te doen op een designer. Na een selectie door een jury wordt de handelaar voorgesteld aan drie internationale ontwerpers.

Uitvoerende aannemer: VORMCO



Fotograaf bovenstaande beelden: LNNN photo agency
Fotograaf onderstaand beeld: Kattoo