Veel ondernemingen weten wel dat ze moeten inzetten op productinnovatie, maar hebben geen idee hoe ze eraan moeten beginnen of zitten vast. Laura Willems, die samen met Dries Laperre het bedrijf Surplace runt, begeleidt maakbedrijven bij hun innovatiezoektocht.

Van driewieler naar koersfiets

“Het is logisch dat bedrijven willen evolueren en dat het vooruit moet gaan. Maar het is belangrijk om de nodige tijd te nemen voor productinnovatie. Het is cruciaal om voor je erin vliegt, eerst even stil te staan – vandaar onze naam ‘Surplace’. Vergelijk het maar met fietsen: je kruipt niet op een koersfiets als je nog niet met een driewieler kunt fietsen. Doe je dat wel, dan is de kans op mislukking zeer groot. Vandaar dat je als onderneming beter eerst even nadenkt over welke fiets je moet gebruiken en welke route je kiest.”

Méér dan wat gekke ideeën

“Zo’n innovatieproces, dat zijn niet zomaar wat losse brainstorms met gekke ideeën. We gebruiken goed onderbouwde methodieken en technieken die passen bij het bedrijf en de context. We brengen de onderneming eerst in kaart door middel van interviews, patent- en marktonderzoek,... Op basis van verschillende toekomstscenario’s en timeframes leggen we opportuniteiten bloot. Die ideeën clusteren we en geven we een ranking en prioriteit, van meteen te implementeren productverbeteringen tot futureproof denkpistes. We geven het bedrijf een roadmap mee om zo klaar te zijn voor de toekomst.”


Maximale impact

“In zo’n innovatieproces werken we stap per stap, al experimenterend, om snel te kunnen bepalen of een idee potentieel heeft of niet. Je mag niet bang zijn van mislukkingen tijdens het experiment, want daaruit leer je net heel veel. Door vanaf het begint te testen vermijd je grote investeringen in zaken die later toch niet blijken te werken. Het einddoel is natuurlijk om met zo weinig mogelijk 'effort' voor het bedrijf een maximale impact te creëren voor de eindgebruiker. Pas als je erin slaagt om je empathisch op te stellen en je te verplaatsen in zijn of haar situatie, heb je een onderbouwd product dat succesvol kan zijn. We streven daarbij naar een goede balans tussen een economische meerwaarde voor het bedrijf in kwestie en een positief effect op de maatschappij.”


Tekst door Capone